.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het organiseren van workshops komt in de tieneropvang regelmatig voor. Je wilt workshops organiseren die aantrekkelijk zijn voor de tieners. Hierbij ga je niet uit van je eigen wensen, maar vraag je aan de tieners wat ze leuk vinden en hoe ze het graag zien. Het is heel belangrijk dat je kijkt naar de tienercultuur, vraag je af waar tieners op tv graag naar kijken, welke muziek ze leuk vinden, vraag bijvoorbeeld of ze een eigen cd mee willen brengen. Als je zelf ideeŽn hebt waarvan je denkt dat de tieners dat leuk zullen vinden vraag dan aan de tieners of ze dit idee ůůk leuk vinden. Jouw ideeŽn over leuke activiteiten hoeven namelijk niet altijd overeen te komen met de ideeŽn van activiteiten die de tieners leuk vinden.

 

De volgende punten worden in dit hoofdstuk besproken:

 

1 Een enquÍte om ideeŽn op te doen
2 Hoe breng ik de organisatie van een workshop tot een goed einde?
3 Het ontwikkelen van nieuwe workshops 

4 Tot Slot

 

U ziet een kort overzicht van dit hoofdstuk als u op de link in deze zin drukt . 

 

1 Een enquÍte om ideeŽn op te doen

 

Je kunt door middel van een enquÍte enig idee krijgen wat tieners leuk vinden. Denk daarom eens na over hoe je een enquÍte formulier kunt opstellen en wat voor activiteiten je daarop wilt zetten. Maak eventueel ruimte vrij voor de ideeŽn die de tieners er eventueel op kunnen zetten. De enquÍte formulieren kunnen daarna eventueel op de middelbare school aan de tieners meegegeven en door een docent later ingenomen worden. Soms kun je op het schoolplein tijdens het uitdelen de enquÍte formulieren laten invullen. Op deze manier heb je een groot bereik aan tieners. (Een voorbeeld van een enquÍte formulier staat in de bijlagen, deze kunt u kosteloos downloaden als u in het menu op Home en daarna op Downloads klikt.)

 

Het is belangrijk om je tieners tevreden te houden, maar, hoe doe je dat? Ik heb net al aangegeven dat het belangrijk is om de tieners te vragen wat ze leuk vinden. Als voorbeeld heb ik hieronder een voorbeeld staan van een gesprek met een tiener en welke ideeŽn er daarna bij me op kwamen.

 

In gesprek met een tiener:

 

In een gesprek met een tiener kwamen enkele interesses van hem naar voren. We zullen de jongen Theo noemen.

Theo vertelde dat, toen hij een keer zijn DJ spullen mee had genomen voor een feestje, zijn versterker stuk was gegaan. Omdat hij wilde weten waarom zijn versterker stuk was had hij de versterker open gemaakt en gekeken of hij iets aparts zag. In dat gesprek vertelde hij ook dat hij thuis filmpjes kon maken met de computer.

 

In ieder gesprek met een tiener kun je informatie opdoen over wat de tiener bezighoudt. In het voorbeeld met Theo kan ik me afvragen wat hem bezighoud en waar hij in geÔnteresseerd is.

 

We zullen de eerste zin eens gaan ontleden:

 

 

Theo vertelde dat, toen hij een keer zijn DJ spullen mee had genomen voor een feestje, zijn versterker stuk was gegaan.

Hieruit kan men concluderen dat Theo van muziek houdt en dat hij geÔnteresseerd is in muziek die op dat moment in de mode is.

 

 

Vervolgens komt de tweede zin:

 

 

Omdat hij wilde weten waarom zijn versterker stuk was had hij de versterker open gemaakt en gekeken of hij iets aparts zag.

Ook deze zin geeft een aanwijzing naar een interesse gebied n.l. elektronica. Hij maakt tenslotte niet voor niets de versterker open om te kijken wat er aan de hand is. Als hij niet geÔnteresseerd was in elektronica zou hij de versterker niet openmaken.

 

 

 

De derde zin geeft de volgende aanwijzing:

 

In dat gesprek vertelde hij ook dat hij thuis filmpjes kon maken met de computer.

Hier kun je zien dat zijn interessegebied ook ligt op computergebied en het maken van films.

 

 

In gesprekken met tieners in het algemeen kun je dus ideeŽn op doen en als je interesses combineert kan er veel voor deze tieners georganiseerd worden.

 

Om terug te komen op het gesprek met Theo zien we in voorgaand gesprek dat Theo DJ is, van muziek en van computers houdt. Ook is Theo geÔnteresseerd in elektronica en het maken van film op de computer.

We kunnen de volgende activiteiten aan hem voorstellen:

 

  • Een DJ laten komen om Theo extra tips te geven over cdís draaien en hoe je een goede DJ kunt zijn.
  • Vraag aan Theo of je de juiste muziek in huis hebt zodat hij het naar de zin heeft.
  • Op de computer filmpjes maken en op dvd zetten.
  • Iemand uitnodigen die een computer openmaakt en vertelt hoe de computer in elkaar zit, hoe je een computer weer in elkaar zet enz. (probeer een oude computer aan te komen die voor dit doel beschikbaar is).
  • Oude radioís of tvís uit elkaar te halen en bekijken.

 

Bovenstaande ideeŽn sluiten aan bij zijn interesses. Om zijn interessegebied verder uit kunnen breiden zou je de volgende ideeŽn kunnen voorstellen:

 

  • Op een instrument muziek leren spelen en een cd hiervan maken.
  • Muziek maken op de computer, (zie bijlage 3) een cd hiervan maken zodat hij deze muziek af kan spelen.
  • Een cursus webdesign

 

Het is dus belangrijk om steeds in gesprek te blijven met de tieners waarbij je oplet wat de interesses kunnen zijn van betreffende tiener. Deze interesses kunnen bij meerdere tieners leven zodat een idee van een workshop kan ontstaan waarna je dit idee verder uit kunt werken en in de praktijk kunt brengen.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

2 Hoe breng ik de organisatie van een workshop tot een goed einde?

Als je de tieners een activiteit aan wilt bieden dan zul je actueel moeten zijn. De tieners zijn erg veranderlijk, het ene moment zijn ze bezig met chatten en het andere moment is dat al weer ouderwets en is er een nieuwe bevlieging. De standaard activiteiten kunnen wel gedaan worden, maar er zal ook regelmatig iets nieuws bij moeten komen om de aandacht van de tieners te blijven vasthouden. Tegenwoordig is de tienerwereld een zap cultuur, dat wil zeggen dat ze vaak maar heel even met iets bezig kunnen zijn om vervolgens iets anders onder handen te nemen. De activiteiten kunnen daarom het beste in hapklare brokken gepresenteerd worden. Dat wil niet zeggen dat je niet lang met een bepaald onderwerp bezig kunt zijn, maar je kunt dit het beste in delen doen waarvan ieder onderdeel een afgerond geheel kan zijn.

 

Het kan voorkomen dat je een workshop organiseert waarvan je denkt dat de tieners die leuk vinden en vervolgens komt er niemand opdagen om daaraan mee te doen. Dit wil niet zeggen dat tieners het niet leuk vinden, maar de tieners zijn er op dat moment niet mee bezig. Dit komt omdat tieners van dag tot dag leven en er niet meer aan gedacht hebben of daar op dat moment niet meer mee bezig zijn. Wacht daarom niet te lang met het organiseren van de activiteit nadat je dit met de tieners besproken hebt en heb het regelmatig over deze activiteit zodat het nog vers in het geheugen ligt bij de tieners.

 

Het is belangrijk om regelmatig opnieuw te vragen wat de tieners leuk vinden omdat tieners nogal veranderlijk zijn. Als je een duidelijk beeld hebt van wat de tieners leuk vinden dan kun je de workshop naar keuze gaan voorbereiden.

 

 

 

De tienerwerker gaat met de tieners muziek maken, deze muziek mogen ze, nadat deze af is, op cd zetten zodat de tieners hun eigen cd kunnen laten horen aan vrienden en vriendinnen. De eerste keer legt de tienerwerker een beetje uit hoe je op een eenvoudige manier muziek kunt maken en direct daarna mogen ze aan de slag, als de tieners vragen hebben kunnen ze die altijd stellen. Als de tieners enthousiast zijn over deze activiteit kan de tienerwerker de tweede keer bij deze activiteit iets meer van de theorie die achter de muziek zit uitleggen waardoor de tieners elke keer wat meer leren zodat hun muziek steeds mooier wordt. De tieners kunnen als ze dat willen op elk moment stoppen, waardoor ze niet het idee krijgen dat ze een taak opgedragen krijgen die ze af moeten maken. Ze zien meteen resultaat en dat stimuleert de tieners om nog vaker muziek te maken.

 

 

 

Je kunt je dus afvragen:

 

         Wie kan ik voor de workshop vragen?

         Zijn er materialen nodig?

         Waar moet ik op letten?

Op deze en meer vragen krijg je antwoord door een stappenplan te maken. Hieronder heb ik een lijst uitgewerkt die kan helpen om een workshop tot een goed einde te brengen.

1.    Maak contact met de persoon of instelling die een workshop voor je kan doen.

2.    Stel je netjes voor en leg uit waarvoor de workshop bedoeld is, vraag een offerte van de activiteiten die de instelling of persoon aan te bieden heeft en zeg dat je terug belt na overleg met collegaís.

3.    Geef duidelijk aan dat het geen cursus moet zijn maar een ontspannen activiteit.

4.    Vraag hoeveel tieners er maximaal mee kunnen doen per workshop en als hier geen maximum aan vast zit geef dan in ieder geval aan om hoeveel tieners het gaat.

5.    Vraag of er nog iets geregeld moet worden (benodigd materiaal e.d.).

6.    Maak een prijsafspraak. Als je uitlegt dat je voor een non-profit organisatie werkt gaat er vaak flink wat van de prijs af.

7.    Spreek de datum en tijd af zodra dat kan.

8.    Geef aan waar de workshop gehouden wordt en wat voor ruimten beschikbaar zijn (is de ruimte geschikt voor de workshop of moet je naar een andere locatie).

9.    Neem een week voor aanvang van de workshop nog even contact op om te kijken of er nog iets gedaan moet worden en of de persoon of instelling er nog aan gedacht heeft. (Dit wordt zeer gewaardeerd)

10. Na afloop van de workshop even samen evalueren hoe het gegaan is, afrekenen en netjes bedanken zodat je nog een keer gebruik kunt maken van zijn of haar diensten

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

3 Het ontwikkelen van nieuwe workshops:

Veel tieners hebben thuis moderne spullen zoals tv op de kamer, mp3 speler, computer en/of gamecomputer met diverse spelletjes. Tieners zijn al veel gewend. In het verleden gaven de tieners van Tien-inn zelf aan wat ze graag deden, hieronder enkele voorbeelden:

 

Enkele activiteiten die je speciaal voor meisjes kunt organiseren zijn:

  • Een nagelstyliste laten komen voor een speciale behandeling van de nagels
  • Een schoonheidsspecialiste laten komen voor een make-over
  • Naar een manege gaan
  • Ballet
  • Bloemstukjes maken

 

Enkele activiteiten die je speciaal voor jongens kunt organiseren zijn:

 

  • Een voetbal toernooi organiseren
  • Graffiti
  • Webdesign
  • Een wedstrijd skateboarden
  • Dance muziek maken met de computer

 

Er zijn ook activiteiten die zowel voor jongens als meisjes leuk kunnen zijn zoals:

 

  • Streetdance
  • Taibo
  • Breakdance
  • Volleybal
  • Tennis
  • Bodypainting
  • Eten koken
  • Tekenen
  • Een kapper school vragen of leerling kapsters de dames (en eventueel heren) een mooie style of kleur kunnen geven (zorg dat de kleur niet permanent is)
  • Diverse excursies
  • Naar een dierenpark gaan
  • Theater
  • T-shirts bedrukken
  • Affiches maken
  • Muziek maken

 

Natuurlijk kunnen de meisjesactiviteiten ook door jongens worden bezocht en de jongens- activiteiten door meisjes.

 

Je kunt nog veel meer activiteiten verzinnen voor de tieners. Overleg met de tieners wat ze allemaal leuk vinden zodat je een activiteit niet voor niets organiseert. Je kunt met de tieners bovenstaande activiteiten doen of je verzint iets waarvan de tieners nooit zouden hebben gedacht dat ze dit zelf zouden kunnen doen. Het is dus belangrijk om af en toe iets te verzinnen wat de tieners zelden of nooit doen terwijl het ook iets moet zijn wat de tieners trekt. Probeer niet altijd de standaard workshops te organiseren, verras de tieners ook eens met iets nieuws zoals met zín allen een film maken, cd hoesjes ontwerpen, muziek die tieners zelf maken opnemen en op cd zetten enz. Voorbeelden van activiteiten die ik in het verleden speciaal voor de groep tieners van Tien-inn heb bedacht en/of uitgewerkt staan in bijlage 4.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

4 Tot slot

We hebben gezien dat het belangrijk is om activiteiten te organiseren die de tieners leuk vinden. Je eigen ideeŽn zijn niet per definitie leuk voor de tieners, laat tieners daarom mee beslissen. Ik heb een voorbeeld gegeven dat je uit een gesprek met tieners ideeŽn kunt afleiden. Je kunt interessegebieden van tieners uitbreiden door activiteiten te organiseren die enigszins verband houden met de interesse van de tieners. Ook heb ik het gehad over wat er bij komt kijken als je een workshop wilt organiseren. En als laatste laat ik zien dat het ontwikkelen van nieuwe workshops belangrijk is als je met de tijd mee wilt gaan. 

Enkele voorbeelden van workshops die ik in de praktijk in tienercentrum Tien-inn gedaan heb kunt u kosteloos downloaden als u in het menu op Downloads klikt, ook staan deze workshops in de bijlagen die u kunt downloaden.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif