.            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit hoofdstuk vraag ik me af aan wie en op welke manier ik mijn product kan verkopen, vervolgens vertel ik hoe en op welke plaats je kunt werven. Als laatste laat ik zien dat het aantal uren werving en het aantal bezoeken in je tienercentrum gerelateerd is aan elkaar.

Het is belangrijk om te beseffen dat je iets aan de man of vrouw wilt brengen, maar wat is belangrijk om te weten en wat kan hierbij helpen? Om hier achter te komen is het goed om te weten aan welke groep je welke informatie moet geven.

 

De volgende punten worden in dit hoofdstuk besproken:

 

1.      De doelgroepen

2.    Hoe kan ik reclame maken?

3.      Werven. Hoe doe je dat?

4.      Welke plaatsen lenen zich voor werving?

5.      Hoe kan ik laten zien dat de werving effectief is geweest?

6.      Tot Slot

 

U ziet een kort overzicht van dit hoofdstuk als u op de link in deze zin drukt . 

 

1 De doelgroepen:

Er zijn diverse doelgroepen die je kunt bereiken, de belangrijkste doelgroep zijn de tieners. Verder zijn belangrijk de ouders, de gemeente en de samenwerkingspartners. Om je doelgroepen te bereiken dien je jezelf hierin te verplaatsen.

 

1.1.De tieners:

  • Wat vinden de tieners belangrijk?
    We weten dat tieners erg geïnteresseerd zijn in muziek, brommers, uitgaan, samenzijn, computers (chatten), mobiele telefoons enz.
  • Waar zijn de tieners mee bezig?
    Deze zijn bezig met hun seksualiteit, groepsgedrag, het ontdekken hoe de maatschappij werkt, een plaats te verwerven in de maatschappij, zelfstandigheid enz.
  • Hoe gedragen de tieners zich?
    Soms als kinderen en soms als volwassenen.

 

 

1.2.De ouders:

  • Wat vinden ouders belangrijk?
    De veiligheid van hun kinderen.
    Dat hun kinderen het naar de zin hebben
    Dat hun kinderen onder toezicht zijn

 

 

1.3.De gemeente:

  • Wat vind de gemeente belangrijk?
    Dat de subsidie goed besteed wordt.
    Dat er geen overlast van de tieners is.
    Of de tieneropvang voldoet aan de vraag van de tieners.
    Of er voldoende gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten

 

 

1.4.De samenwerkingsorganisaties:

·         Wat is belangrijk voor de samenwerkingsorganisaties?
Dat er op een prettige manier samengewerkt wordt.
Dat er rekening gehouden wordt met de wensen van deze organisaties.
Dat er regelmatig overleg is

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

2 Hoe kan ik reclame maken?

 

Op welke manieren kun je reclame maken?

 

  1. Door een persoonlijke benadering
  2. Door het gebruik van een logo
  3. Door middel van een folder
  4. Door een goede naam te kiezen voor de tieneropvang
  5. Door de manier waarop je de tieneropvang presenteert
  6. Door middel van een flyer
  7. Door middel van een informatiepakket
  8. Door middel van het organiseren van workshops
  9. Door middel van krantenartikelen
  10. Door middel van een (lokaal) radio of televisie interview
  11. Door het schrijven van een jaarverslag en brieven naar de subsidieverstrekker en de samenwerkingspartners.

 

Verder uitgewerkt ziet dit er zo uit:

 

 

2.1.Een persoonlijke benadering.

 

Bij een persoonlijke benadering is het belangrijk dat je weet wie er tegenover je staat. Is het een directeur van een organisatie dan praat je anders dan als je tegen ouders of tieners praat. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën van een tieneropvang.

 

  • Een directeur van een organisatie wil graag informatie over de werkwijze, hoe een tieneropvang georganiseerd wordt, of het een grote kostenpost is, of dit rendabel is voor zijn/haar organisatie en hoe de samenwerking verloopt.
  • Ouders zijn vaak bezorgd, ze willen weten of de tieners veilig zijn en of tieners op een tienercentrum iets leren. Gaan de tieners goed met elkaar om en wordt er geen drugs gebruikt?
    Weet waar je over praat en verdiep je in wat de ouders bezig houd. Heb voor iedere ouder respect en laat ze merken dat je ze erg belangrijk vindt in de opvoeding, sta náást de ouders en niet erboven.
  • Tieners willen weten wat er allemaal te doen is, of er activiteiten bij zitten die ze leuk vinden. Daarom is het belangrijk om een gevarieerd aanbod te hebben, ook nieuwe activiteiten die met de geest van de huidige tijd te maken hebben. Verdiep je in de gedachten van tieners: “waar zijn ze mee bezig”? Denk bijvoorbeeld aan computers, chatten, internetten of muziek, (zoals techno, dance en hitparade, maar ook hardcore). Zorg dat je op de hoogte bent van wat er op dat moment in de mode is zodat je er met de tieners over kunt praten. Weet hoe je een computer kunt bedienen ga eventueel op cursus. En als laatste (heel belangrijk): “benader de tieners met respect en niet vanuit de hoogte”!

 

Zorg dat je respect verdient en ga er niet vanuit dat je maar respect moet krijgen.

 

Zorg dat je altijd veel zorg besteed aan het omgaan met de tieners en hun ouders zodat er een positief beeld ontstaat over je tienercentrum. Hierdoor zorg je dat er door mond op mond reclame veel tieners in de tieneropvang komen.

 

 

 

Service belangrijkste verkoopargument!

Van de nieuwe omzet in het winkelbedrijf komt 25% tot stand door mond op mond reclame. Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Kameleon Research. De mate van tevredenheid hangt weer sterk af van een goede service.

Ruim 60% geeft aan vrienden en kennissen te informeren wanneer zij gelijkwaardige aankopen doen.

Vastgesteld is dat er een direct verband is tussen de hoogte van de omzet van nieuwe klanten en de mate van service die wordt verleend.

Krantenartikel, maart 2005, Brabants Dagblad

 

 

 

2.2.Het gebruik van een logo

 

Ieder gerespecteerd bedrijf is in het bezit van een logo, een logo kan de productbekendheid verhogen, ook bij de tieneropvang. Met een goed logo word je snel herkend, zeker als je al een goede naam opgebouwd hebt weet de klant, als die het logo tegenkomt, dat het vertrouwd is. Er moet dus rekening gehouden worden met de interesses van de tieners, hierop stem je het ontwerp van het logo af. Een leuk idee dat ik tegen kwam in de organisatie waar ik gewerkt heb is om op de ramen van de tieneropvang het logo te laten zetten.

 

Het logo is je visitekaartje, dus is het belangrijk om een logo te hebben. Het logo zorgt ervoor dat je onmiddellijk herkent wordt. Zorg dat je een logo hebt dat aanspreekt bij de tieners en maak hier consequent gebruik van zodat je tienercentrum direct herkend wordt door zowel ouders als tieners. Het logo kan gebruikt worden op briefpapier, flyers, website en alle post die via de tieneropvang weg gaat. Als het tienercentrum een onderdeel is van een kindercentrum dan is het toch belangrijk dat de tieners een eigen logo hebben omdat ze de tieneropvang anders te kinderlijk vinden, ze willen daar niet mee geassocieerd worden. Je zou bijvoorbeeld het logo van het tienercentrum op het briefpapier kunnen plaatsen met in het klein eronder dat dit een onderdeel is van een kinderopvang organisatie.

 

 

2.3.De folder

 

Het is voor een folder heel belangrijk dat je een mooie lay-out hebt die aanspreekt bij de leefwijze van de klanten die je op het oog hebt. De klanten bestaan uit tieners en ouders. Als je een lay-out wilt maken voor deze twee groepen zul je op het volgende moeten letten:

 

·         De tieners: welke sport is karakteristiek, van welke muziek houden ze, met andere woorden: wat is de leefwereld van de tiener.

·         De ouders: wat is het doel van de ouders om de tieners naar de tieneropvang te sturen, te denken valt aan veiligheid en vertrouwen

 

Wat moet er in de folder opgenomen worden?

 

  • het logo
  • alle gegevens die de ouders zouden moeten weten over de tieneropvang b.v. openingstijden, wat tieneropvang voor de ouders inhoud, wat tieneropvang kost, de locatie van het tienercentrum, het telefoonnummer, de website en het emailadres.
  • voorbeelden van activiteiten.

 

 

2.4.Een goede naam voor je tienercentrum


Ook de naam van het product moet zorgvuldig gekozen worden, het moet aansluiten aan de belevingswereld van tieners en tegelijkertijd moet het vertrouwen wekken. Met de kleurzetting en vorm kun je daar rekening mee houden.

 

 

2.5.Het presenteren van de tieneropvang

 

Pas je houding aan de klanten aan, ouders, tieners of gemeenteraadsleden willen ieder een eigen presentatie en vragen daarom dat je anders tegenover hen staat.

 

 

2.6.De flyer

 

Op de flyers dienen leuke dingen te staan voor de tieners.
Een flyer wordt bijvoorbeeld gebruikt om een workshop te promoten.

  • Maak gebruik van het logo, laat iedereen zien waar je voor staat, het logo mag best opvallen.
  • Plaats een visuele presentatie van de workshop op de flyer, zoals bij een kookworkshop waar je gebruik kunt maken van een afbeeldingen van het eten dat er gekookt wordt.
  • Geef de tieners de kans om zich op te geven, dus zet op de flyer een bon zodat tieners die in kunnen leveren, er hoort in ieder geval het telefoonnummer, e-mail adres en website op te staan.
  • Gebruik een duidelijk lettertype en maak er geen bonte kermis van door verschillende lettertype en gekleurde letters te gebruiken.
  • Zorg, óók als het om de tieners gaat, dat de flyer er zo professioneel mogelijk uitziet, dat wordt zeer gewaardeerd.

 

 

2.7.Het Informatie pakket


Het informatie pakket kan saai zijn en zorgen dat het meteen in de prullenbak beland, maar het kan er ook voor zorgen dat de te informeren tieners en ouders nieuwsgierig worden naar de inhoud en dat is nu juist ons doel. Als mensen het informatiepakket inzien dan horen ouders en tieners nieuwsgierig te worden, waardoor je meer naamsbekendheid krijgt en er meer in de omgeving gesproken wordt over je tienercentrum.

 

Het informatiepakket kan bestaan uit:        een folder
een brief voor de ouders
gekleurde kaarten
een flyer voor de tieners

 

Zorg dat het informatiepakket niet alleen interessant is voor de ouders, maar dat er ook iets in zit voor de tieners, iets dat de aandacht van de tiener trekt zoals de hierboven genoemde kaart en/of een flyer met het logo er op.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\DSC01329.JPG

 

 

 

2.8.Het organiseren van workshops

Je zou door middel van leuke workshops te organiseren tieners kunnen trekken. Door middel van enquêtes onder de tieners zou je te weten kunnen komen welke workshops de tieners leuk vinden. Zorg, door middel van bijvoorbeeld flyers en artikeltjes in de krant, dat dit bekend wordt onder de tieners. (zie verder hoofdstuk workshops)

 

2.9.Een krantenartikelen

Je kunt je voorstellen dat, als er een positief artikel over de tieneropvang in de krant staat, dat mensen nieuwsgierig worden en eens komen kijken wat er te doen is. Probeer voor een interview enthousiast te zijn, dat geeft een gunstige indruk. Weet echter waar je over praat en tegen wie je het hebt. Vraag aan de journalist of je het artikel achteraf nog in mag zien en zeg dat je daarna pas je goedkeuring geeft zodat er geen onverwachte dingen in het krantenartikel staan die het tienercentrum kunnen schaden.

 

2.20.Een (lokaal) radio of televisie interview

Vooral in een televisie of radio interview is het belangrijk om enthousiast te zijn . Ook zul je heel goed moeten weten wat je wilt zeggen, zorg dat je alleen praat over datgene wat je van plan was om te zeggen. En als laatste, bereidt je goed voor op het gesprek, vraag of je de opname voor de uitzending mag zien en zorg dat je alsnog kunt zeggen dat het interview niet uitgezonden mag worden als het onderdelen bevat die negatief zijn voor je tienercentrum.

 

2.11.Het schrijven van een jaarverslag.

Een tienercentrum is meestal afhankelijk van subsidie van de gemeente dus het werven van fondsen is erg belangrijk. Ieder jaar wil de gemeente weten wat er met het belastinggeld is gedaan. De gemeente vraagt zich af of het geld wel goed is besteed, en terecht, omdat het hier om gemeenschapsgeld gaat. Ook andere organisaties waarmee je samenwerkt zullen vragen naar een zichtbaar resultaat. Daarom is het belangrijk om een jaarverslag te schrijven. Als het jaarverslag goed is opgesteld, het geld van de subsidie goed is besteed en je kunt dit ook aantonen, dan is de gemeente bereid om het jaar daarop opnieuw subsidie te verstrekken. Het is belangrijk om goodwill te kweken bij de samenwerkingspartners zodat je op een prettige manier kunt samenwerken.De samenwerkingspartners willen dan het jaar daarop opnieuw verder samenwerken. Dus een goede manier van presenteren naar de gemeente en je samenwerkingspartners toe is reclame voor je tienercentrum.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

3 Werven, hoe doe je dat?

Om meer klanten te bereiken zul je jezelf bezig moeten gaan houden met het werven.

·         Wat is werven?

·         Waar moet je op letten?

Wil je een maximaal resultaat bereiken in het binnenhalen van klanten dan zul je moeten gaan werven. Vóórdat je gaat werven moet je weten hoe je dit het meest effectief kunt doen.
Bij veel organisaties leeft nog het idee dat je door goed werk te leveren automatisch veel klanten binnen de deuren krijgt, dat is deels waar. In tijden dat het goed gaat zal de organisatie zich niet zo veel zorgen hoeven te maken, maar in zwaardere tijden is er meer nodig dan dat. Zeker als je nog moet beginnen met een nieuw project zul je erg veel moeite moeten doen om naamsbekendheid te krijgen en te houden.

Als er relatief weinig potentiële klanten op de hoogte zijn van de organisatie terwijl aan de andere kant klanten de organisatie om diverse redenen verlaten b.v. als de tieners te oud worden voor opvang, als ouders niet tevreden zijn, als de opvang te duur wordt, dan is er extra werving nodig.

Er kunnen veel potentiële klanten worden bereikt door effectieve werving, het aantal potentiële klanten kan dan het verloop van vertrekkende klanten overstijgen waardoor de organisatie zou kunnen groeien. Wacht niet op betere tijden maar ga op tijd werven zodat als de tijden gunstiger zijn potentiële klanten al op de hoogte zijn van je product.

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\ster.gif

Werven kun je door zo veel mogelijk jezelf te profileren op diverse plaatsen en op zoveel mogelijk manieren.

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\ster.gif

 

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

4 Welke plaatsen lenen zich voor werving?

1.     Groep 8 van de basisschool

2.     Het voortgezet onderwijs

3.     Werving via je website

4.     Werving op locatie

Voor de tieneropvang kun je werven op specifieke plaatsen zoals in groep 8 van de basisscholen, op het voortgezet onderwijs, op de markt en verder op alle andere plaatsen waar je tieners kunt vinden. Als je tieners gaat werven houdt dan altijd rekening met de samenwerkings-partners zoals met scholen.

Hieronder vindt u de diverse plaatsen waar je voor tieneropvang zou kunnen werven uitgewerkt.

 

4.1.Werving d.m.v. informatie aan groep 8 van alle basisscholen

De groepen 8 van de basisscholen houden de CITO toets in het begin van het jaar. Als je daar wilt werven dan zul je daar rekening mee moeten houden, dus ga pas vanaf maart of april naar de basisscholen toe.

Wat kun je zoal vertellen tijdens een praatje in groep 8 van de basisschool:

·         De historie van jouw tieneropvang:
Vertel hoe de tieneropvang gerealiseerd is, wie eventueel de subsidieverstrekker is (tieners zijn geïnteresseerd wie de tieneropvang betaald en wat hun eigen bijdrage hierin is, zeker als je het in een leuk jasje steekt b.v. zo: “Kijk eens wat de gemeente voor jullie doet, ze geven zomaar geld voor de tieneropvang zodat jullie iets leuks hebben!”)

·         De locatie:
Leg uit hoe de tieners bij jouw tienercentrum kunnen komen.

·         De openingstijden:
Het is belangrijk voor de tieners om te weten wanneer ze bij de tieneropvang kunnen komen.

·         Wat is er bij tieneropvang te doen:
Tieners willen graag weten wat je bij de tieneropvang kunt doen aan vaste activiteiten, welke ruimten zijn beschikbaar, hoe ziet de locatie er uit enz. (huiskamer, huiswerkbegeleiding, sporthal, gratis internet, gamecomputer, gezellig kletsen, koken of bakken)

·         Vertel iets over de website en e-mail:
Zorg dat je een website hebt waar de tieners naar toe kunnen surfen.(als je geen website en e-mail adres hebt ben je ouderwets en niet op de hoogte over waar de tieners mee bezig zijn zodat de tieners je niet serieus nemen). Op de website of met e-mail kunnen de tieners extra informatie opvragen. Zet regelmatig nieuwe foto’s van tieners die in je tienercentrum komen op de website, dat is al een reden voor de tieners om regelmatig naar je website te surfen.

·         Vertel iets over de workshops die gehouden worden:
Tieners willen graag geïnformeerd worden over activiteiten die ze leuk vinden b.v. cd-rackjes maken, webdesign, schoonheidsspecialiste, nagelstyling, theater, voetbal toernooi enz.

Het is belangrijk om enthousiast te zijn tijdens zo’n praatje en vraag je bij de voorbereiding altijd het volgende af!

 

·         Waar moet ik op letten als ik voor de klas staat?

·         Wat ga ik voorbereiden?

·         Welke afspraken moeten er gemaakt worden met de leerkracht?

·         Hoeveel tijd heb ik nodig voor de voorbereidingen van deze dag?

·         Welke houding neem ik aan?

·         Zijn er anekdotes die ik wil vertellen?

·         Weet ik wat de tieners bezig houdt, dus kan ik de aandacht van de tieners wel vast houden?

Zorg in ieder geval voor een nette en professionele presentatie. Het is handig om op tijd op school te komen zodat je nog de kans hebt om met leerkrachten te praten over tieneropvang, dit geeft weer een extra kans voor werving. Schep een goede sfeer en zorg dat het voor iedereen interessant blijft.

4.2.Werving op voortgezet onderwijs

Op het voortgezet onderwijs kun je in het begin van het schooljaar een praatje maken met de directeur over de mogelijkheden om te werven op school. Probeer mee de denken met de directeur en werk vooral niet tegen. Het is belangrijk dat je samen tot een goede dialoog komt, dat zorgt voor een goede samenwerking. Ga van het principe uit van “voor wat hoort wat” en ga niet eisen, dat werkt averechts. Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de school.

Door regelmatig op school te zijn leren de tieners het gezicht van de tieneropvang kennen, het is een uitgelezen kans om tieners te werven.

De school is er mee gebaat dat er rust is en dat er volgens de regels van het onderwijs gewerkt wordt, dat wil zeggen dat je als tienerwerker niet zomaar kunt doen waar je zin in hebt op school. Voor beide partijen is het belangrijk om op een vriendschappelijke manier met elkaar om te gaan dat wil zeggen dat je als tienerwerker rekening moet houden met de wensen van de school. Als tieneropvang wil je bijvoorbeeld graag in de klas werven zodat je echt alle tieners bereikt. Dat kun je doen door workshops aan te bieden die bij het betreffende vak op school passen. Een goede samenwerking is daarom erg belangrijk, overleg daarom regelmatig.

Zo zijn er door Tien-inn bij het vak verzorging leerlingen van een kapperschool in de klas geweest en bij het vak beeldende vorming is er met de leerlingen een schildersezel gemaakt die nadien weer gebruikt kon worden voor een workshop graffiti. Bij het vak lichamelijke opvoeding mochten de leerlingen een workshop Tai-Bo of streetdance meedoen. Bij de Nederlandse les hebben de leerlingen teksten mogen maken om nadien in de muziekles te mogen rappen op muziek. Bij de les informatica mochten de tieners leren hoe ze een website konden maken. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om tieners te bereiken zonder dat er veel weerstand op school is als je de les verstoord. Als je een goede relatie hebt met de scholen kun je verder werken aan de werving door informatie te geven op ouderavonden of met een stand te gaan staan op de open-dagen. Goodwill kweken is in het belang van de tieners en de tieneropvang.

Wees belangstellend en ga naar school als ze je uitnodigen voor een speciale dag. Ben aanwezig op dagen als er iets speciaals te doen is zoals theater of voorlichting over genotsmiddelen en drugs.

Een keer per jaar worden de brugklasleerlingen op school rondgeleid, vraag dan aan de school of de tieneropvang hier onderdeel van kan uitmaken, maak hiervoor een leuke introductie. Vertoon een video van de tieneropvang en laat de leerlingen even proeven aan de activiteiten die er plaatsvinden.

Als er activiteiten geplant zijn bij de tieneropvang dan is er de mogelijkheid om op school de leerlingen te werven voor een workshop. Tijdens de pauzes van de school kunnen er flyers uitgedeeld worden onder de leerlingen. Als je regelmatig flyers uitdeelt op school dan leren de tieners je kennen en vragen de volgende keer als je weer op school bent:”Wat is er voor leuks te doen bij de tieneropvang?” Je krijgt dan hele hordes tieners om je heen staan die graag een flyer willen hebben. Ook hier is het belangrijk om rekening te houden met de wensen van de school, tijdens de examens of tijdens de proefwerktijd is het niet verstandig om op school te komen om te werven voor een activiteit in het tienercentrum. Je kunt hiervoor het beste op tijd contact opnemen met de directie of een contactpersoon van de school zodat je niet per ongeluk in een periode komt die ongewenst is. Uiteraard is het belangrijk om respectvol om te gaan met alle medewerkers van de school, hierdoor krijg je veel goedwil, een goede samenwerking met docenten en personeel is cruciaal.

Ook belangrijk zijn de jaarverslagen van de tieneropvang die de directie van de school krijgt naar aanleiding van de samenwerking. De directie van de school is zeer geïnteresseerd hoe het met de tieneropvang gaat en welk effect de samenwerking op de tieners heeft. Regelmatig overleg is daarom van groot belang, laat je gezicht regelmatig zien en laat ze weten dat je het waardeert dat je zo fijn samen kunt werken.

Dus:

·         Op de open dag van de school kun je een stand bemannen zodat je reclame kunt maken voor ouders en tieners die deze dag de school komen bezoeken.

·         In de periode oktober t/m december kun je bijvoorbeeld in alle klassen een workshop houden. Je kunt van te voren aangeven welke workshops je wilt gaan doen, rekening houdend met welke les er dan gaande is. Geef bijvoorbeeld in de gymles een workshop taibo of streetdance, in de Nederlandse les kun je gedichten laten maken, in de muziekles kun je met de leerlingen gaan rappen, tijdens de informaticales kan er webdesign gedaan worden enz. Op deze manier zal er niet zo veel weerstand bestaan onder de docenten om aan deze workshops mee te werken.

·         Tijdens het gesprek met de directeur in het begin van het schooljaar zou je aan kunnen sturen op een uitnodiging om tijdens de jaarlijkse open-dag een stand op te bouwen om te werven voor de tieneropvang. Op die dag kun je zorgen voor iets lekkers voor de nieuwe leerlingen en een informatiepakket voor de ouders.

·         Tijdens de voorlichtingsdagen voor ouders van leerlingen van de school kun je vragen om informatie te gegeven over tieneropvang, hier zou dan uitgebreid aandacht besteedt kunnen worden aan je tienercentrum.

·         Voor de brugklas zou er de mogelijkheid kunnen zijn om tijdens de introductieweek klassikaal een bezoek te brengen aan je tienercentrum. Het juiste moment om hierover afspraken te maken met de directeur is tijdens een voorjaarsgesprek. Op de dag zelf kan er een promotiefilm gedraaid worden over tieneropvang en kunnen de leerlingen wat proeven van de sfeer in je tienercentrum. Je kunt wat vertellen over de activiteiten van de tieneropvang om daarna een glaasje te drinken en een koekje te serveren.

·         Tijdens de pauzes zou je frequent flyers uit kunnen delen over workshops die na schooltijd bij de tieneropvang plaatsvinden. Iedere leerling kan dan een flyer in de hand gestopt krijgen en aangesproken worden om naar de workshop te komen.

4.3.Werving via de website

Het is belangrijk voor een tieneropvang om een website te hebben omdat de tieners je anders niet zo serieus nemen. Tieners leven in deze tijd met de nieuwste communicatie middelen en gebruiken deze ook. Als je tienercentrum geen website heeft dan beschouwen de tieners je als ouderwets, ze willen direct opvraagbare informatie via het internet. Je kunt natuurlijk in de beginfase van je tienercentrum proberen om de tieners aan het werk te zetten om deze website te realiseren, dat zullen ze erg leuk vinden.

De ouders moeten op de website algemene informatie kunnen vinden en de tieners zouden kunnen kijken wat er zoal te doen is in het tienercentrum. Zorg dat je website regelmatig vernieuwd wordt zodat je website aantrekkelijk blijft om te bezoeken. Zet er bijvoorbeeld regelmatig nieuwe foto’s op van tieners die je tienercentrum bezoeken en kondig op tijd nieuwe activiteiten aan. Ook een e-mail adres is onmisbaar, dus zorg hiervoor. Door middel van de website aantrekkelijk te maken voor zowel de tieners als de ouders kun je ook landelijk aandacht besteden aan je tienercentrum.

4.4.Werving op locatie

Je kunt op verschillende plaatselijke activiteiten aanwezig zijn om tieners te ontmoeten en zo deze te enthousiastmeren om naar de tieneropvang te komen. Hiervoor neem je informatie pakketjes mee, deze kun je aan potentiële klanten uit delen. Je kunt op deze dag de muziek draaien die de tieners mooi vinden (b.v. muziek die tieners zelf gemaakt hebben tijdens een workshop) en een map laten zien waar alle activiteiten instaan die je gedaan hebt met de tieners zodat de bezoekers een idee krijgen van wat er zoal te doen is in het tienercentrum.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

5 Hoe kan ik laten zien dat de werving effectief is geweest?

Als de werving goed verloopt zul je dat ook willen laten weten aan de samenwerkingspartners via een jaarverslag zodat ook dit jaarverslag weer een instrument is om bekendheid te krijgen.

In een registratiesysteem kun je opnemen wat de tieners doen en hoeveel tieners in het tienercentrum komen. Je kunt deze gegevens dan weer in een jaarverslag plaatsen. Door het aantal bezoeken aan het tienercentrum tegen het aantal uren dat je aan het werven bent af te zetten krijg je een indruk hoe deze gegevens met elkaar te maken hebben. Duidelijk is aan te tonen dat als er niet voldoende aan werving wordt gedaan het aantal bezoeken aan de tieneropvang terug loopt. Het aantal uren werving en het aantal bezoeken houdt verband met elkaar. In het aantal uren werk zit een aantal uren werving, als dat gedeelte verminderd dan verminderd ook het aantal bezoeken aan je tienercentrum.

Als er sprake is van een open inloopmodel dan heeft de entree ook een grote invloed op het aantal bezoekers. Als het bedrag te hoog is dan komen er geen of weinig bezoekers. Als daarentegen het bedrag aangepast is aan de tieners dan zal het aantal bezoekers drastisch stijgen.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif

 

 

 

6 Tot slot

We hebben gezien dat je, door te kijken aan wie en op welke manier je het product tieneropvang kunt verkopen, een inzicht krijgt in het mechanisme hoe je klanten kunt trekken. Dat als je zo maar willekeurig briefpapier of een logo gebruikt je niet het maximale resultaat behaalt om klanten binnen te krijgen. Het is zelfs extreem belangrijk dat je jezelf in datgene wat je potentiële klant bezig houdt verdiept. Ook de manier waarop je de werving ter hand neemt is erg belangrijk, hierdoor kun je veel klanten binnenhalen. Tot slot heb ik laten zien hoe je kunt zien dat de marketing en werving effectief kan zijn.

 

 

 

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: D:\My Web Sites\mysite\Files\Tieneropvang\Tieneropvang een nieuw concept\Graphics\pijl.gif